- Objavljeno: 28.10.2019.
Upotreba svjetala i zimski uvjeti na cestama
Obavezna uporaba svjetala u prometu, što su zimski uvjeti na cestama te savjeti vozačima
Obzirom na događanja najtežih prometnih nesreća na prometnicama Republike Hrvatske i smrtnog stradavanja u njima te početka zimskog perioda u godini, sudionicima u prometu skrećemo pozornost na sljedeće:Razvidno je da se najteže prometne nesreće događaju zbog ljudskih grešaka, odnosno grubog kršenja prometnih pravila i nepoštivanja prometne signalizacije. I nadalje je glavni uzorak smrtnog stradavanja kretanje nepropisnom, odnosno brzinom neprimjerenom uvjetima na cestama, prilikom čega dolazi do međusobnih sudara vozila ili njihovog slijetanja s kolnika, kao i naleta na pješake i bicikliste.
U cilju održavanja povoljnog trenda sigurnosti cestovnog prometa u narednom razdoblju nastaviti će s poduzimanjem aktivnosti u koje ćemo uključiti maksimalan broj policijskih službenika, kao i uređaje, odnosno opremu koja se koristi za nadzor prometa.
Aktivnosti će se provoditi ciljano, na lokacijama na kojima se prema prostornim i vremenskim pokazateljima događa najveći broj teških prometnih nesreća, odnosno gdje se učestalo krše prometni propisi.
Prilikom samog nadzora sankcionirat će se prometni prekršaji koji dovode do najtežih prometnih nesreća: vožnja nepropisnom brzinom, vožnja pod utjecajem alkohola i droga, nepropisno pretjecanje, nepoštivanje prednosti prolaska, vožnja prije stjecanja prava na upravljanje, vožnja neregistriranim ili vozilom kojem je isteklo važenja prometne dozvole, tehnički neispravnim vozilom, nepropisno kretanje i zadržavanje pješaka na kolniku, prekršaji vozača mopeda i motocikla, prekršaji biciklista, nepropisna uporaba mobitela i nekorištenje sigurnosnog pojasa.
Također, posebna pozornost usmjerit će se i na mlade vozače, recidiviste, vozače kojima je izrečena zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilima, kao i na prometne prekršaje koji utječu na pasivnu sigurnost (nekorištenje zaštitne kacige, nekorištenje sigurnosnog pojasa od strane svih osoba u vozilu), odnosno propisanom smještaju djece u vozilima.
Vožnja s upaljenim svjetlima od 1. studenog do 31. ožujka
Podsjećamo vozače da, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju od 1. studenoga do 31. ožujka.
Također, i vozači bicikala od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), te u slučaju smanjenje vidljivosti, na biciklu moraju imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla. Vozači mopeda i motocikala dužni su tijekom cijele godine imati upaljena kratka svjetla na vozilu.
U slučaju nepoštivanja navedenih zakonskih odredbi, vozač će se kazniti novčanom kaznom od 300 kuna.
Stoga, apeliramo na vozače da tijekom vožnje na vozilu imaju upaljena svjetla, kako bi bili što uočljiviji drugim sudionicima u prometu.
Savjeti sudionicima u prometu
Zbog prometnih nesreća, očekivanog porasta broja vozila na prometnicama u vrijeme nadolazećih blagdana, ranijih noćnih uvjeta te očekivanog pogoršanja vremenskih prilika u predstojećem razdoblju, sve sudionike u prometu upozoravamo da se pridržavaju prometnih propisa, a posebice:
- brzinu kretanja vozila potrebno je prilagoditi stanju i uvjetima na cesti, a naročito biti oprezan kod pojave prve kiše nakon dužeg suhog razdoblja (cesta postaje skliska i produžava se zaustavni put),
- poštuju ograničenja brzine kretanja (zakonska ili ona postavljenim prometnim znakom, uključujući pritom i ograničenja na promjenjivoj prometnoj signalizaciji),
- ne konzumiraju alkoholna pića prije i za vrijeme vožnje,
- prilikom vožnje u kolonama drže dovoljan razmak između vozila,
- ne koriste mobitel tijekom vožnje,
- koriste sigurnosni pojas na svim sjedalima u vozilu
- koriste zaštitnu kacigu,
- pobrinu se za adekvatan smještaj djece u vozilu,
- bez obzira na žurbu, ne ulaze u rizična pretjecanja,
- u slučaju umora, bez obzira na blizinu odredišta, potrebno je pravovremeno se zaustaviti, osvježiti i odmoriti,
- pješačkim prijelazima se približavaju smanjenom brzinom i povećanim oprezom,
- ako se kao pješak krećete kolnikom na javnoj cesti izvan naselja, hodajte uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, a noću i danju u slučajevima smanjene vidljivosti, budite označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom, odnosno koristite svjetliju odjeću,
- biciklisti, budite propisno označeni, zakonska obaveza je da noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti budete označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom
Zimski uvjeti na cesti
Zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.
Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.
Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.
Zbog Vaše sigurnosti
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.
Vozač koji upravlja vozilom koje nema zimsku opremu za vrijeme zimskih uvjeta na cestama ili nije očistio zaleđena vjetrobranska stakla, led, vodu ili snijeg s vozila kaznit će se novčanom kaznom od 1000 kuna.
Zimska oprema za motorna vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t
Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse
Zimskom opremom autobusa sukladno Pravilniku, smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima.
Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila.
Zimski uvjeti od vozača prvenstveno zahtijevaju maksimalnu koncentraciju na vožnju i primjenu vozačkog znanja, iskustva i vještine.
Brzina; sklizak kolnik produžava zaustavni put, vozilo se zanosi, proklizava, skliže s kolnika ili prelazi na kolničku traku namijenjenu za promet vozila iz suprotnog smjera. Stoga je osnovno pravilo vožnje u zimskim uvjetima smanjiti brzinu vožnje, odnosno prilagoditi je vremenskim uvjetima, stanju na kolniku, vidljivosti i preglednosti.
Razmak između vozila; neophodno je održavati povećani razmak u odnosu na vozilo koje se kreće ispred. Na umu se uvijek mora imati da se na mokrom i skliskom kolniku produžava put kočenja, odnosno zaustavni put.
Upravljanje vozilom; vožnja treba biti ujednačena, bez naglih ubrzavanja i usporavanja te nekontroliranih trzaja upravljačem. Kočiti se mora blago bez naglog usporavanja kretanja vozilom.
Mimoilaženje i pretjecanje; u susretu s drugim vozilom smanjite brzinu. Ako procijenite da je mimoilaženje otežano ili se ne bi moglo obaviti bez opasnosti, prvi zaustavite vozilo i dopustite prolazak vozilu iz suprotnog smjera. Na mokrom, djelomično zaleđenom kolniku ili kolniku prekrivenom snijegom bitno je povećan rizik pretjecanja.
Vozačima teretnih vozila savjetujemo da na put ne kreću bez zimske opreme bez obzira na trenutno stanje kolnika te da se prije polaska na put raspitaju i o mogućim posebnim zabranama prometa za teretna vozila, a naročito ako putuju preko Like i Gorskog Kotara.
Održavati; čisto vjetrobransko i ostala vanjska prozorska stakla kako bi uvijek mogli vidjeti točnu prometnu situaciju bez čega se ne može poduzimati potrebne radnje za sigurno upravljanje vozilom, imati ispravan uređaj za brisanje i pranje vjetrobrana, imati uključena svjetla ("vidjeti i biti viđen"), pravovremeno najavljivati namjere i radnje ostalim sudionicima u prometu.
Ne zaboravite; povećajte pozornost kada prometujete cestom kroz usjeke i zasjeke, mostove, vijadukte, mjesta gdje je cesta u sjeni, a koja su prethodno bila izložena djelovanju sunca, snijeg se otopio pa se na tim mjestima sigurno može očekivati poledica.
Redovito pratite vremensku prognozu kako bi se uspješno pripremili za uvjete koji vas očekuju na cesti i slušajte informacije o stanju na cestama.
Uvažavajte zabrane i ne ulazite na dionice prometnica ili na prometnice kojima je kretanje zabranjeno, jer na taj način pomažete zimskoj službi u učinkovitom čišćenju i osposobljavanju cesta u zimskim uvjetima.
Ne podcjenjujte utjecaj mokrog ili zaleđenog kolnika u odnosu na vozne karakteristike vašeg vozila.
Ne precjenjujte osobnu sposobnost. Vjerojatnost da će se nesreća dogoditi na zaleđenom kolniku je desetak puta veća nego na suhom kolniku.
„ZIMSKE DIONICE“
Na kraju podsjećamo na Odluku o obveznoj zimskoj opremi na zimskim cestama u Republici Hrvatskoj objavljenu u Narodnim novinama broj 145/13 od 6. prosinca 2013. godine, a kojom se određuje obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj i to u razdoblju od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja 2015.
Obvezna uporaba zimske opreme odnosi na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
Na području PU zagrebačke (Grad Zagreb i Zagrebačka županija) nalaze se sljedeće „zimske dionice“:
- autocesta A1; Čvor Lučko – Karlovac – Bosiljevo – Maslenica,
- autocesta A2; GP Macelj (granica Rep. Slovenije) –Trakošćan – Krapina – Zagreb (Čvor Jankomir),
- autocesta A3; GP Bregana (granica Rep. Slovenije) – Zagreb – Sl. Brod – GP Bajakovo (granica Rep. Srbije),
- autocesta A4; GP Goričan (granica Rep. Mađarske) – Varaždin – Zagreb (Čvor Ivanja Reka)
- državna cesta D1; GP Macelj (granica Rep. Slovenije) – Krapina – Zagreb – Karlovac – Gračac – Knin i
- nerazvrstana cesta (bivša državna cesta D30); Čvor Buzin – Velika Gorica – Žažina.